Norges største byer har noen særskilte utfordringer – kommunale boliger

Våre kolleger i Arbeidsforskningsinstituttet ved HiOA har sammen med Senter for økonomisk forskning AS og NTNU sett på storbyenes særlige sosiale og økonomiske utfordringer. Prosjektet er gjennomført på oppdrag for KS og Oslo kommune. Forskerne har kronikken «Storbyenes skyggesider» på trykk i Aftenposten 14. mars, hvor de presenterer sine viktigste funn. De største byene i Norge huser de […]

De største byene i Norge huser de rikeste og høyest utdannede innbyggere – og landets tyngste rusmisbrukere. Her er både de dyreste husene og de lengste ventelistene på kommunale boliger. I Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand finner vi de rikeste og de fattigste, de beste mulighetene og de største utfordringene. Selv om utfordringene gjelder alle disse fem byene, står Oslo i en særstilling. Som en av våre informanter formulerte det: «Verstingene havner i Oslo».

Opphopning og områdeløft

Ett av funnene er den sterke konsentrasjonen av kommunale boliger i visse områder av byen og samlokalisering i større bygningskomplekser. Mange steder i Oslo utgjør disse ekstra store utfordringer for boligmiljøet. Områdeløftene som settes inn flere steder i Oslo har god effekt på flere felt, men har sjelden mandat til å faktisk gjøre noe med akkurat dette.

Rapporten kan lastes ned her (AFI-rapport 2016:13)