Kategorier
Bybloggen

Verdens byrom krymper, men Barcelona tar grep

Byrommet krymper verden over, og det må beskyttes overalt. –– Joan Clos Verdens byrom krymper. Det sier Barcelonas tidligere borgermester Joan Clos til Morgenbladet i forrige uke. Clos er FNs direktør for byutviklingskonferansen Habitat III, og leder det globale arbeidet for bærekraftig byutvikling. Det er allerede bred enighet om å skape bærekraftige og inkluderende «byer for […]

Byrommet krymper verden over, og det må beskyttes overalt.

–– Joan Clos

Verdens byrom krymper. Det sier Barcelonas tidligere borgermester Joan Clos til Morgenbladet i forrige uke. Clos er FNs direktør for byutviklingskonferansen Habitat III, og leder det globale arbeidet for bærekraftig byutvikling.

Det er allerede bred enighet om å skape bærekraftige og inkluderende «byer for alle». På konferansen diskuteres det mer rundt hvordan en «ny urban agenda» kan gjennomføres i praksis.

Barcelona har spilt en aktiv rolle i utformingen av den globale planen for offentlige rom.

Se også: Vil HABITAT III levere en effektiv ‘New Urban Agenda’? (7. okt 2016)

habitat-iii

Barcelona frigir mer byrom

Et av grepene som har blitt tatt i Barcelona er opprettelsen av såkalte súperilles eller ‘superkvartaler’. Her skal trafikken begrenses for å skape mer gateliv og bedre bokvalitet.

Bydelen Eixample ble bygd av ingeniøren Ildefons Cerdà, en av grunnleggerne av moderne byplanlegging og en av de første til å bruke begrepet urbanisering på spansk. I 1859 ga han ut klassikeren Teoría de la Construcción de Ciudades. Oppfølgeren Teoría General de la Urbanización kom i 1867.

Bydelen er kjent for sine karakteristiske oktagonale blokker og rette gater, hvor det er nøyaktig 133,3 meter mellom hvert gatehjørne.

aerial-leixample

Cerdà hadde opprinnelig tegnet blokkene med åpne gårder imellom som var tilgjengelige for alle. Et hovedmål var å skape nok sollys, grønne omgivelser, handel og plass til alle.

Men de åpne bakgårdene som Cerdà planla ble dessverre bygd igjen, gatene ble smalere og det offentlig tilgjengelige byrommet i bydelen ble mindre enn Cerdà hadde planlagt.

eixample-3

Nettopp her skal ni husklynger stenges av og gjøres om til ett superkvartal, mens trafikken dirigeres rundt.

Inne i selve kvartalet skal beboerne bestemme hva den frigitte plassen skal brukes til, og byrådet har tatt imot innspill siden mai i år.

Se også: Gateparkeringens død? (12. oktober 2016)

Superilla Barcelona
Et tidligere veikryss har blitt gjort om til lokal debattarena

Of course, the perfect city does not exist; the democratic city is in permanent conflict and permanent construction.

The point is to be really open; to keep innovating, listening to citizens and watching what is done in other cities to make constant improvements.

–– Ada Colau, nåværende borgermester i Barcelona

Målet med det hele er å gi gatene og nabolagene tilbake til innbyggerne og fotgjengerne. Prosjektet har også et mål om å redusere trafikken i byen med 21 prosent.

Kjøretøy får bare innpass om de er frakter varer til de lokale butikkene – eller hvis de tilhører dem som bor der.

Fartsgrensen? Ja, den er satt til ti km/t.

Å ta tilbake gatene (Morgenbladet)
After Habitat III (Ada Colau i Guardian Cities)

llagrimes-lideoleg-superilles-anys-despres_1645045677_33773602_1304x826
I Barcelonas nye superkvartaler har bilen begrenset tilgang

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.