By på TV: Når byen tar hovedrollen

By handler om boligpriser, transport, ulikhet, politisk spill og maktkamper. Det handler om motsetninger mellom øst- og vestkant, trafikk, utslipp, og spenningen mellom utbygging, riving, flytting og vern. Det handler integrering, kriminalitet, rus og forebygging. Det er rett og slett mye dramatikk i en by. Det har enkelte serieskapere også skjønt. Noen ganger gjør byen […]

Seniorrådgiver Jan-Tore Berghei, NIBR, HiOA

Det er rett og slett mye dramatikk i en by. Det har enkelte serieskapere også skjønt. Noen ganger gjør byen seg veldig godt på TV. Og noen gjør det så godt at vi som jobber med og studerer byer også kan få noe ut av det.

Byens sosiale boligbygging

I 1999 kom boka Show Me A Hero, skrevet av Lisa Belkin i New York Times. Serieskaper og tidligere journalist David Simon adapterte boka til tv-skjermen i fjor.

Boka handler om bydelen Yonkers i New York, som i 1987 møtte statlige krav om å ‘desegrerere’ bydelen og ønske om å spre New Yorks sosialboliger jevnere utover.

Show Me A Hero omhandler Yonkers og New Yorks forsøk på å spre sin sosiale boligbygging i by

Såkalt «scattered-site housing» i by var godt faglig fundert, men møtte særlig motstand i et hvitt middelklassestrøk i Yonkers. Store deler av den hvite middelklassen i bydelen gjorde opprør.

Vi møter afroamerikanske småbarnsfamilier som sliter med å få endene til å møtes, men også hvite middelklasseborgere som oppriktig tenker at området deres vil ødelegges hvis disse familiene flytter inn.

Show Me A Hero, forhandlinger i byadministrasjonen og bydelsrådet

Serien er omstendelig og dialogtung, og omhandler de ulike interessekonfliktene i saken. Det fokuseres særlig på Nick Wasicsko – den unge ordføreren i bydelen – glimrende portrettert av Oscar Isaac.

Wasicsko forsøker å trå balansegangen mellom det å representere egne velgere og innbyggere, vinne støtte i bydelsrådet, følge rettspålagte vedtak og faglige råd, og få bydelens økonomi til å gå opp. Dette er forhandlinger og dilemma som kan gjenspeile virkeligheten for mange politikere der ute.

Saken ble ikke helt ferdig i rettsvesenet før i 2007, altså 30 år etter den startet.

Mer enn krim

I 2002 hadde serien The Wire sin premiere, også den signert David Simon. Ved første øyekast kan serien tilsynelatende se ut som en hvilken som helst krimserie. Simons bakgrunn er også kriminaljournalist, og serien ble først tenkt som en krimserie og skrevet sammen med tidligere politietterforsker Ed Burns fra Baltimore-politiet.

De påfølgende fem sesongene drar imidlertid Simon og Burns en bred pensel over Baltimore by gjennom temaene fattigdom, narkotikahandel, kriminalitetsbekjempelse, havneverk, bypolitikk, byråkrati, skoleverket og media.

Indre by i Baltimore

Med en sterk fokus på realisme, bruk av lokale skuespillere og innbyggere viste serien stemmer og ansikter fra den ekte byen. Serien er også utelukkende spilt inn i Baltimore på de stedene scenene utspiller seg, noe som gir tematikken som tas opp en ekstra autentisitet.

«The show is really about the American city, and about how we live together. It’s about how institutions have an effect on individuals. Whether one is a cop, a longshoreman, a drug dealer, a politician, a judge or a lawyer, all are ultimately compromised and must contend with whatever institution to which they are committed.»

–– David Simon

Serien er en kommentar på på krigen mot narkotika, på den døende arbeiderklassen, på rå kapitalisme og på mangelen på sosialpolitikk.

Den kommenterer individets håpløshet i møtet med et dysfunksjonelt byråkrati, feilslått målstyring, reformiver og politiske prosesser i amerikanske byer.

Scene fra The Wire

Akademikere skriver både bøker og artikler om den, med titler som for eksempel The Wire: Urban Decay and American Television. Den står på mange måter igjen som et enestående bidrag til å bedre forstå samtidsurbanisme.

Selv om det nå er åtte år siden serien ble avsluttet, er tematikken fortsatt like relevant. Den er derfor ofte på pensum når amerikanske studenter studerer alt fra drama, film og litteratur til arkitektur, byutvikling, flernivåstyring, sosiologi og urban ulikhet.

Fra havna i Baltimore by

Andre serier om by

David Simon har også gitt seg i kast med et serieportrett av New Orleans etter orkanen Katrina. Serien fokuserer særlig på innbyggere i og rundt det fattige musikernabolaget Tremé, og tar også navnet sitt fra dette nabolaget.

Gatescene fra Treme, New Orleans by

Serien drar i kjent Simon-stil et omstendelig bilde av hvordan innbyggerne forholder seg til et dagligliv preget av gjenoppbygging, fattigdom, turisme, kriminalitet, utbygging og private entreprenører, bypolitikk, politivold, byråkrati og ikke minst musikk.

Farhad Safinia og regissør Gus Van Sant skapte i 2011 serien Boss, som fokuserer på livet til borgermesteren i storbyen Chicago. Den fiktive borgermesteren Tom Kane portretteres godt av Kelsey Grammer.

Den fiktive ordføreren i Chicago by

Serien håndterer bypolitikk, makt, kynisme og strategiene de med makt kan finne på å bruke for å beholde den.