Utvikling av gode byrom og byer i Nordland

Av Heidi Bergsli, forsker ved NIBR, HiOA For syvende år på rad arrangerte Nordland fylkeskommune Byromseminar i samarbeid med en av bykommunene i fylket. I år ble seminaret arrangert 19.-20 september i Sandnessjøen, Alstahaug kommune. Målet med seminaret var å inspirere til byutvikling generelt i Nordlandsbyene, men med særlig fokus på utfordringene og potensialet som […]

Av Heidi Bergsli, forsker ved NIBR, HiOA

Forsker Heidi Bergsli, NIBR, HiOA

Målet med seminaret var å inspirere til byutvikling generelt i Nordlandsbyene, men med særlig fokus på utfordringene og potensialet som finnes i vertskapsbyen. Hvilke byrom kan og bør forbedres, og hvilke har potensial til å bli nye arenaer for sosialt liv?

Sandnessjøen åpnet sitt nye kulturhus Kulturbadet i 2015, med bibliotek, konsert- og konferansesal samt svømmebasseng. Kulturhuset ligger rett ved kaia der både hurtigbåtene som betjener Helgelandskysten og Hurtigruta legger til. Gågata starter også ved Kulturbadet, hvor et nytt kjøpesenter åpner i oktober.

Årets hovedtema var hvordan byen kan ta rollen som regionssenter. Seminaret ga innspill til hvordan byutvikling kan bidra til at flere bruker og besøker Sandnessjøen, og er et ledd i arbeidet med kommuneplanen.

Regional forankring

Nordland fylkeskommune

Byromseminaret har en sterk regional forankring og har blitt en viktig fremgangsmåte for å samle aktører og tilføre kunnskap og ideer om byutvikling. Målet med todagersseminaret har da også hele tiden vært å belyse problemstillinger knyttet til by- og tettstedsutvikling i Nordland. Dermed har det vært en aktuell arena for å inspireres og lære om ulike kvaliteter og metoder for å oppnå kvalitet i byutviklingen.

Første dag består alltid av faglig påfyll og diskusjoner, mens andre dag består av en workshop der byen brukes som case for å undersøke og belyse problemstillinger av både generell og byspesifikk art.

Denne metoden har bidratt til at seminarene har hatt mellom 50 og 100 deltakere fra regionen, og ikke minst også fra kommunen det arrangeres i. Næringslivet og kommunen er medarrangør, og det legges vekt på at ulike deler av befolkningen trekkes med. Dermed kan seminaret bidra til bedre forståelse av bykvaliteter og til å forsterke stedsidentiteten.

På første dag på seminaret stod regionalt samarbeid i sentrum for innleggene. Ikke bare er byene viktige for omlandet, men omlandet – med fiske, jordbruk og industri – er fundamentalt viktig for byene.

For eksempel bygger nabokommunen Leirfjord nå ny barnehage og skole, siden sysselsettingsveksten i Sandnessjøen har medført befolkningsvekt i kommunen. Ordfører i Alstahaug vektla «rurbanitet» som kjennetegn på denne byregionen, slik også Distriktskontoret har gjort i sitt arbeid med Attraktive og bærekraftige bumiljø i småbyar (2015).

Parkering dominerer byrommet

På andre dag organiserte Gehl arkitekter workshop, der 70 deltakere ble delt inn i grupper som skulle jobbe med spesifikke og selvvalgte byrom som hadde forbedringspotensial i Sandnessjøen. Undertegnede var i gruppe med representanter for blant andre Alstahaug kommune, Eldrerådet, Distriktssenteret, fylkeskommunen og det lokale næringsliv.

Gruppa vår valgte å se på byrom som møter besøkende som kommer sjøveien til Sandnessjøen, og hvordan de kan forbedres. Velkomsten fra både hurtigbåtkai og ferjeleie er fylt opp av biler og last.

Byrommet mellom kai og kulturhus hadde særlig stort potensial til å bli nye byrom for opphold og aktivitet. Dette kan gjøre det til et sterkere forbindelsesledd mellom sjøen og byen.

"<yoastmark

Hvorvidt workshopinnspillene blir tatt til følge av Alstahaug kommune gjenstår å se. Men mulighetene bør være til stede, siden både små og store grep ble foreslått av de mange gruppene som arbeidet med byen denne septemberdagen.

Samtidig vil nok deltakerne fra byen og regionen ha med seg nye blikk å bruke i sin egen og andres by etter seminaret. Dermed vil nok resultatene ha mer langsiktig innvirkning uansett om rådene blir tatt til følge i Sandnessjøen eller ei.

Byromseminaret, som ledes med stødig hånd av Heidi Ramsvik, rådgiver i stedsutvikling i Nordland fylkeskommune, gir gode innspill til arbeidet med den regionale planen for by- og regionssenterpolitikk. Planen skal bidra til å skape vekst og attraktivitet i Nordland.

Samtidig bidrar seminaret med inkluderende metoder for at hver by kan utforskes og utvikles med kvalitet. Neste år skal sannsynligvis Leknes i Lofoten være vertskap for seminaret. Dette byr på spennende muligheter for Vestvågøy som sliter med å anerkjenne og satse på Leknes som kommunesenter og by.