Av Heidi Bergsli, forsker ved NIBR, HiOA

For syvende år på rad arrangerte Nordland fylkeskommune Byromseminar i samarbeid med en av bykommunene i fylket. I år ble seminaret arrangert 19.-20 september i Sandnessjøen, Alstahaug kommune.
Målet med seminaret var å inspirere til byutvikling generelt i Nordlandsbyene, men med særlig fokus på utfordringene og potensialet som finnes i vertskapsbyen. Hvilke byrom kan og bør forbedres, og hvilke har potensial til å bli nye arenaer for sosialt liv?