EURA-konferansen 2017 i Warszawa – Cities locked in networks

European Urban Research Association (EURA) arrangerer en konferanse om byforskning hvert år, og årets EURA-konferanse fant sted i Warszawa 21. til 24. juni. Konferansens tema var byen som aktør og hvordan aktør rollen påvirkes av og utformes gjennom byenes mange kontaktpunkter med og deltakelse i alt fra globale til lokale nettverk. Byenes nettverk Nettverkene spenner […]

Susanne Søholt
Susanne Søholt rapporterer fra årets EURA-konferanse i Warszawa.

Byenes nettverk

Nettverkene spenner bredt og er blant annet knyttet opp mot romlige, økonomiske, sosiale og politiske tematikker for å forstå styringsutfordringene i byene, mellom byer og mellom ulike politiske- og forvaltningsmessige nivåer.

Det er erkjent at mange av dagens største utfordringer må løses av byene. Mens overnasjonale organer og stater definerer retning og setter rammer for løsninger av samtidens største utfordringer slik som klimaendringer, sosiale utfordringer og migrasjon, er det i byene disse utfordringene først og fremst må tas hånd om og løses.

Warszawa
Warszawa var vertskapet for årets EURA-konferanse.

Favner bredt

EURA-konferansens styrke er at den er praksisnær og nettverksbyggende; forskere møter forskere, men også politikere og planleggere i paneldebatter.

Årets «tracks» på konferansen spente bredt;

• Strukturer for styring i metropolområder, inkludert post-Trump reformer
  • Urbane regimer for samarbeid mellom offentlig og privat sektor
  • Urbant politisk lederskap
  • Forholdet mellom innbyggere, lokale myndigheter og EU
  • Bærekraftig byutvikling, klimaendringer og byers robusthet til å møte disse
  • Sosial urbanisering

NIBR-forsker Gro Sandkjær Hanssen var ansvarlig for «tracket» om sosial urbanisme og holdt et innlegg om «Multi-level governance of sustainable urban development in Norway. Ambitious cities and an ambigious state in localization issues og et om How to overcome “the spatial fit” dilemma in metropolitan planning?».

Selv deltok jeg i “track” om Migration og holdt innlegg om «Cities locked in by international and national regulations of migration.»

EURA-konferansen pris til beste paper gikk i år til Victor Osei Kwadwoa og Tatiana Skripka fra Maastricht School of Governance for paperet «Metropolitan Governance Cooperation and CO2 Transport Emission: A Three-Level Hierarchical Linear Model Analysis.» Prisen var på 1 000 EURO.

Warszawa

20 års samarbeid

EURA er en medlemsorganisasjon som ble etablert i 1997. Både institusjoner og personer kan være medlem. NIBR var en av etablererne, og har hele tiden hatt en representant i styret. Undertegnede ble valgt inn etter Jan Erling Klausen på generalforsamlingen i 2016.

Selv om EURA ble opprettet som en europeisk organisasjon, er den åpen for medlemmer fra hele verden. Siste institusjonsmedlem er et by- og regionsforskningsinstitutt fra Shanghai. I tillegg til konferanser arrangerer EURA sommerskole for Ph.d studenter og gir ut tidsskriftet Urban Research & Practice.

Valeria Fedeli
Valeria Fedeli fra Milano polyteknisk ble valgt til ny EURA-president.

På generalforsamlingen på årets konferanse ble Valeria Fedeli fra Milano Polyteknisk valgt til president etter Karsten Zimmerman.

Det er EURAs første kvinnelige president og første president fra Sør-Europa. Hun er professor i byplanlegging og politikk, og innehar blant annet et Jean Monnet professorat (2015-2018).

Få nordmenn

Det var få fra Norge på årets konferanse. For forskere som er opptatt av byproblematikk er konferansen et godt sted for nettverksbygging.

Neste år er det en ny anledning da konferansen arrangeres i Tilburg i Nederland fra 21 til 23 juni. Konferansens tema er: Urban and regional past and future strengths: A reconciliation?