Bybloggen Intervju

Oslo blant de mest progressive byene i verden

– Oslo har ambisjoner som er helt på høyde med de mest progressive byene i verden. I tillegg har Oslo sterk gjennomføringsvilje. Det gjør byen interessant for oss som forsker på klimaledelse. Det sier NIBR-forsker Hege Hofstad i Viten og praksis, forskningsmagasinet til Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun leder GreenGov, et fireårig forskningsprosjekt som […]

Det sier NIBR-forsker Hege Hofstad i Viten og praksis, forskningsmagasinet til Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun leder GreenGov, et fireårig forskningsprosjekt som startet opp nå i høst.

Hun peker på følgende tiltak

• Oslos klimabudsjett
  • Åpning av elver og bekker
  • Økt satsing på sykling og kollektivtransport
  • Den høye andelen el-biler som gjør Oslo til verdens «el-bilhovedstad»
  • Produksjon av biogass, og bruk av denne som drivstoff i busser og servicekjøretøyer
  • Etableringen av «næring for klima», et nettverk mellom kommunen og næringslivet
Forsker Hege Hofstad, NIBR, HiOA

Hun mener det er på grunn av disse satsingene at Oslo har blitt utpekt som European Green Capital i 2019 av Europakommisjonen.

– Hvis en ser på begrunnelsen til kommisjonen ser en at de vektlegger Oslos ambisjoner og byens vilje og evne til utviklingen av innovative tiltak, sier Hofstad.

Les hele saken: Oslo leder an i det grønne skiftet (29.11.2017)

Tar klima på alvor

Oslo har 670 000 innbyggere, mens Stor-Osloregionen teller hele 1 500 000 innbyggere. Kommunens vedtatte strategi for klimatilpasning stadfester de at byen i framtiden vil måtte takle:

• Mer ekstremnedbør
  • Høyere temperaturer
  • Sterkere vindstyrker
  • Økt risiko for flom på grunn av skybrudd
  • Mer overvann på grunn av at mye av arealet i byen er utbygd

Dette er klimautfordringer kommunen tar på alvor. I sin vedtatte Klima- og energistrategi stadfester kommunen en ambisjon om å ta klimaendringene på høyeste alvor, samt å benytte alle politikkverktøy kommunen har tilgjengelig til å svare på klimautfordringene.

Et av hovedmålene i strategien går ut på å kutte utslippene sammenliknet med 1990-nivået med 50 % innen 2020, og med 95 % innen 2030.

Konferanse: Samskaping for det grønne skiftet i Oslo, 6. desember 2017

Om GreenGov

Governing the green shift in Oslo, Gothenburg, Copenhagen and Cape Town through leadership of co-creation (GREENGOV) er finansiert av Norges forskningsråd, og har et budsjett på 12 millioner. Det tar for seg Oslo, Gøteborg, København og Cape Town. Prosjektet er en del av Forskningsrådets BYFORSK-initiativ.

Prosjektet ledes av By- og regionforskningsinstituttet NIBR ved HiOA. Forskere fra Transportøkonomisk institutt (TØI), UiO, Universitetet i Cape Town, Universitetet i Roskilde og Mistra Urban Futures i Gøteborg deltar også i arbeidet. Prosjektet startet høsten 2017, og varer ut 2021.

Foto: Thomas Ekström, CC BY-SA 2.0