Seniortråkk på Sagene

Hvordan kan eldre mennesker medvirke i eget nærmiljø for bedre livskvalitet og trivsel ved hjelp av ny teknologi? I disse dager utforsker forsker Guri Mette Vestby ved By- og regionforskningsinstituttet NIBR, sammen med forskerne Ingar Brattbakk og Reidun Norvoll ved Arbeidsforskningsinstituttet AFI og ved Høgskolen i Oslo og Akershus dette på Sagene i Oslo. NRKs samfunnsmagasin Ekko ble med […]

I disse dager utforsker forsker Guri Mette Vestby ved By- og regionforskningsinstituttet NIBR, sammen med forskerne Ingar Brattbakk og Reidun Norvoll ved Arbeidsforskningsinstituttet AFI og ved Høgskolen i Oslo og Akershus dette på Sagene i Oslo. NRKs samfunnsmagasin Ekko ble med oss på seniortråkk.

Hør sendingen: Seniortråkket – EKKO 10. mai 2017 (NRK Nettradio)

Prøving av nye metoder

Prosjektleder Guri Mette Vestby, NIBR, HiOA

Prosjektet skal gi ny kunnskap om verktøy for medvirkning som tar i bruk de ressurser eldre representerer. Metodene kan bedre identifiserer og kartlegger eldres behov og ønsker. Ikke minst vil det være verdifullt å få eldres perspektiv bedre fram som et grunnlag for utvikling av tjenester, nærmiljø og lokalsamfunn.

Prosjektet vi både gi et nytt kunnskapsgrunnlag for utforming av et mer aldersvennlig samfunn og nærmiljø, og benytter nye verktøy og metoder for medvirkning som undersøkes og testes ut i praksis.

Helsedirektoratet har fått i oppdrag å operasjonalisere og konkretisere regjeringens strategi for et mer aldersvennlig samfunn.

Seniortråkk for et mer aldersvennlig samfunn

Prosjektet gjennomføres på oppdrag for Helsedirektoratet. Direktoratet har fått i oppdrag å operasjonalisere og konkretisere regjeringens strategi for et mer aldersvennlig samfunn. Dette gjøres blant annet ved å legge til rette for at eldre kan bidra med sine ressurser i lokalmiljøene.

Gjennom bredere involvering og medvirkning fra eldre vil kommunene få et bedre kunnskapsgrunnlag for planlegging og utvikling. Dette vil imøtekomme den økende gruppa aktive og funksjonsfriske eldre, og som dekker behov og ønsker knyttet til livskvalitet når gradvis fysisk og sosial svekkelse inntreffer.

Samtidig vil en strategi som nyttiggjør seg eldres bidrag gjennom medvirkning ha en symbolfunksjon. Det sender signaler om verdsetting og vil derved kunne bidra til at faktisk og opplevd aldersdiskriminering reduseres.

I et folkehelseperspektiv er innbyggernes fysiske og mentale helse det sentrale; aktivitet, sosial omgang og deltakelse, engasjement, og det å få bruke sine ressurser styrker helse og sosial tilhørighet i lokalsamfunnet.