Stikkord: nærmiljø

  • Oslo må skape mer byliv der folk bor

    Onsdag 25. april gikk Aftenpostens byutviklingskonferanse av stabelen på Sentrum scene. Kjente byfjes som Erling Dokk Holm, byrådsleder Raymond Johansen og plan- og bygningsdirektør Ellen de Vibe belyste videreutviklingen av Oslo sentrum og målet om å skape mer byliv.

    Seniorrådgiver Jan-Tore Berghei, NIBR, OsloMet
    Seniorrådgiver Jan-Tore Berghei, NIBR, OsloMet

    Vi hørte også fra næringsliv, fagfolk og ideelle aktører som brenner for byen. Og vi fikk en underholdende diskusjon mellom fargedesigner Dagny Thurmann Moe og arkitekt Harald Martin Gjøvaag om fargebruk i norske byer.

    En av konklusjonene jeg sitter igjen med fra kvelden er at Oslo sentrum stadig utvider seg. Og det beveger seg østover. Det tar initiativtakere i byens næringsliv innover seg. De har innsett at byen har et stort potensiale for mer byliv – også utenfor det vi tradisjonelt har kalt Oslo sentrum.

    (mer…)

  • Seniortråkk på Sagene

    Hvordan kan eldre mennesker medvirke i eget nærmiljø for bedre livskvalitet og trivsel ved hjelp av ny teknologi?

    I disse dager utforsker forsker Guri Mette Vestby ved By- og regionforskningsinstituttet NIBR, sammen med forskerne Ingar Brattbakk og Reidun Norvoll ved Arbeidsforskningsinstituttet AFI og ved Høgskolen i Oslo og Akershus dette på Sagene i Oslo. NRKs samfunnsmagasin Ekko ble med oss på seniortråkk.

    Hør sendingen: Seniortråkket – EKKO 10. mai 2017 (NRK Nettradio)

    (mer…)