Norge får nå et storbyuniversitet

Landet fikk i dag et storbyuniversitet. Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) fikk godkjent sin søknad om å bli akkreditert som universitet av Kongen i statsråd fredag formiddag. Avgjørelsen trer i kraft umiddelbart. Universitetet får det formelle navnet OsloMet – Storbyuniversitetet. På engelsk: OsloMet – Oslo Metropolitan University. Blir tredje størst OsloMet blir Norges tredje […]

Blir tredje størst

OsloMet blir Norges tredje største universitet, og Oslo blir den første byen i Norge med to universiteter. Det nye universitetet er også et av de største i landet som utdanner kandidater til viktige velferdsyrker.

– Jeg ser frem til at OsloMet skal gi samfunnet dyktige kandidater og mer kunnskap. Det sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen på dagens pressekonferanse.

– En av OsloMets styrker er at en rekke utdanninger som lærer, sykepleier og ingeniør er samlet under ett tak. Vi har dermed gode forutsetninger for å komme med smarte løsninger på velferdssamfunnets utfordringer. Det sier rektor Curt Rice i en pressemelding fra det nye universitetet.

Foto: Sonja Balci / OsloMet